ΤΕΧΝΕΣ

Ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας: «Μετά την Επανάσταση. Η Ελλάδα των πρώτων φωτογράφων (19ος-αρχές 20ού αι.)»

Ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας: «Μετά την Επανάσταση. Η Ελλάδα των πρώτων φωτογράφων (19ος-αρχές 20ού αι.)»
Βόλος, οδός Δημητριάδος. Του Στέφανου Στουρνάρα (1905) | Αρχείο Στουρνάρα

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μνημείων και Τοποθεσιών (18/4), το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) παρουσιάζει την ψηφιακή έκθεση φωτογραφίας «Μετά την Επανάσταση. Η Ελλάδα των πρώτων φωτογράφων (19ος-αρχές 20ού αι.)».

Περιηγηθείτε δωρεάν στην έκθεση εδώ: https://picturingearlygreece.gr/

Για την ακουστική περιγραφή:

Διαρθρωμένη σε πέντε ενότητες, η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερες από 120, ενυπόγραφες και μη, φωτογραφίες που χρονολογούνται από το 1839 έως το 1920. Στόχος της είναι να συστήσει στο κοινό μνημεία και τοπία της Ελλάδας, όπως τα αποτύπωσαν με τον φακό τους οι πρώτοι ξένοι και Έλληνες φωτογράφοι, από τον William James Stillman έως τον Φίλιππο Μαργαρίτη κι από τους αδελφούς Ρωμαΐδη έως τον Frédéric Boissonnas. Το επιλεγμένο υλικό, αποτέλεσμα εκτενούς έρευνας, προέρχεται από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, ιδρύματα, πολιτιστικούς φορείς, ιδιωτικές συλλογές και αρχεία, ενώ αξιοποιήθηκαν και αρχεία ελεύθερης πρόσβασης από το εξωτερικό.

Πριν την Επανάσταση του ’21, η Ελλάδα ήταν γνωστή στον κόσμο μέσα από χαρακτικά που απεικόνιζαν ορατά μνημεία αλλά και φανταστικά τοπία. Στις αρχές του 19ου αιώνα, αυτές τις εικόνες αναζητούσαν οι περιηγητές που έφθαναν εδώ, παρακινημένοι από τον Νεοκλασικισμό και τον Φιλελληνισμό. Η φωτογραφία, εξέλιξη της τεχνικής της ηλιογραφίας, παρουσιάστηκε επίσημα το 1839 από τον Louis Daguerre και ονομάστηκε δαγκεροτυπία. Το νέο μέσο έφτασε γρήγορα και στην Ελλάδα, αφού τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς ο Pierre-Gaspard Gustave Joly de Lotbinière έκανε την πρώτη του λήψη στα Προπύλαια.

Αρχικά, οι πρώτοι ξένοι φωτογράφοι, όπως και οι πρώτοι Έλληνες που μαθήτευσαν κοντά τους, αναζητούσαν να απεικονίσουν τα ίδια θέματα. Πρώτα φωτογραφήθηκαν τα μνημεία της Αθήνας και της Αττικής, ενώ αργότερα η φωτογραφία συνδέθηκε με την Αρχαιολογία και το έργο της, τεκμηριώνοντας μνημεία, καθώς και τις πρώτες μεγάλες ανασκαφές. Τέλος, η διεύρυνση των ορίων του ελληνικού κράτους και η συνεπακόλουθη αποτύπωση ολοένα και περισσότερων περιοχών, δίνει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει τους φωτογράφους στα ταξίδια τους και να ανακαλύψει τη ματιά τους στο τοπίο επιλεγμένων τόπων.

Η ψηφιακή έκθεση είναι δίγλωσση (ελληνικά, αγγλικά), με πλούσιο συνοδευτικό υλικό (βιογραφικά στοιχεία, φωτογραφική ορολογία, επιμέρους σχολιασμό), διαθέσιμη σε υπολογιστή, τάμπλετ και κινητό τηλέφωνο. Επίσης, είναι πλήρως προσβάσιμη σε άτομα κωφά ή με μειωμένη ακοή, ενώ έχει δημιουργηθεί βίντεο με ακουστική περιγραφή επιλεγμένων φωτογραφιών για άτομα με οπτική αναπηρία.