ΖΩΗ

Τα εμβόλια πριν από τα κοινωνικά δίκτυα

Φωτομοντέλα περιμένουν να κάνουν το εμβόλιο της πολιομυελίτιδας, στο Παρίσι του 1955. Σήμερα κάθε εμβολιασμός είναι ευκαιρία για φωτογράφιση, αν κρίνει κανείς από την πληθώρα σέλφι που κατακλύζουν τα κοινωνικά δίκτυα

Οι σέλφι φωτογραφίες στις οποίες οι εικονιζόμενοι ποζάρουν ενώ λαμβάνουν τη δόση του εμβολίου κατά του κορωνοϊού έχουν γίνει ιδιαιτέρως δημοφιλείς, δημιουργώντας μια δική τους παράξενη τάση.

«Άρχισα να βλέπω αυτές τις σέλφι αμέσως μόλις έγιναν διαθέσιμα τα εμβόλια», δήλωσε ο Ντέιβιντ Μπρονιατόφσκι, αναπληρωτής καθηγητής Μηχανικής και Εφαρμοσμένης Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Τζορτζ Ουάσιγκτον. «Εγινε σχεδόν αμέσως μόδα».

Οι αποκαλυπτικές σέλφι εμβολίων απαθανάτισαν Ευρωπαίους πολιτικούς και άλλες προσωπικότητες κατά τον εμβολιασμό τους. Τη δική τους εμβολιαστική στιγμή μοιράστηκαν ο Γάλλος υπουργός Υγείας Ολιβιέ Βεράν, φορώντας ένα λευκό πουκάμισο ξεκούμπωτο, με την αριστερή του πλευρά εκτεθειμένη, και ο Ελληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με το μπλε του πουκάμισο ανοικτό και το στήθος του γυμνό. Αλλες παρόμοιες φωτογραφίες με το ίδιο «στυλ» προέρχονται από πολλούς Βρετανούς βουλευτές, συμπεριλαμβανομένου του Μπρένταν Κλαρκ-Σμιθ, με το πουκάμισό του να είναι ανοικτό μέχρι τον αφαλό, και του Τζόνι Μέρσερ, ο οποίος εμφανίστηκε γυμνόστηθος.

ta-emvolia-prin-apo-ta-koinonika-diktya0
Οταν ο Ελβις Πρίσλεϊ, το 1956, εμβολιαζόταν για την πολιομυελίτιδα, ποζάροντας με ένα ονειροπόλο βλέμμα (φωτ. ΝΥΤ).

Πριν από τη σέλφι εμβολίου, υπήρχαν οι φωτογραφίες εμβολιασμών και ακόμα πιο πριν τα χαρακτικά, όπως εκείνα με τον Εντουαρντ Τζένερ, δημιουργό του εμβολίου της ευλογιάς. Σε αυτά εμφανίζεται να εμβολιάζει παιδιά και τους ασθενείς του στα τέλη του 18ου αιώνα. Μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες εμβολιασμών είναι εκείνη του Ελβις Πρίσλεϊ το 1956, όταν εμβολιαζόταν για την πολιομυελίτιδα, ποζάροντας με σηκωμένο το πουλόβερ του και ένα ονειροπόλο βλέμμα.

«Σε επικοινωνιακό επίπεδο για τη δημόσια υγεία, θεωρείται γενικά καλή πρακτική να υπάρχουν φωτογραφίες αξιόπιστων ηγετών στις οποίες οι ίδιοι εμβολιάζονται», δήλωσε ο Μπρονιατόφσκι. Το σκεπτικό της πρακτικής αυτής είναι ότι ο κόσμος βλέπει έναν εκλεγμένο αξιωματούχο να γίνεται ένα πρόθυμο πειραματόζωο, η εικόνα μπαίνει στο υποσυνείδητό του και ξαφνικά αρχίζει να σκέφτεται ότι πρέπει και εκείνος να κάνει αυτό το εμβόλιο, με τη λογική ότι ακολουθεί το παράδειγμα του ηγέτη.

Στην εποχή που τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει ένα από τα βασικά μέσα επικοινωνίας, οι εικόνες είναι σημαντικές, όχι μόνο για να μεταδίδουμε τα νέα, αλλά και για να «κανονικοποιήσουμε» και να διευρύνουμε την εμπειρία του εμβολιασμού.