ΤΕΧΝΕΣ

Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Πρωτοποριακά φιλμ, βίντατζ μουσείο

Ταινιοθήκη της Ελλάδος: Πρωτοποριακά φιλμ, βίντατζ μουσείο
Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου θα ανοίξει με το βραβευμένο με Χρυσή Άρκτο φιλμ της Κ. Σιμόν «Ροδακινιές του Αλκαράς»

Ήταν να μην αρθούν οι περιορισμοί. Τα δύο χρόνια της απόστασης λόγω πανδημίας ήταν πολύς καιρός και για τους ανθρώπους του σινεμά, συνηθισμένους να συναντιούνται τακτικά σε φεστιβάλ, ειδικές προβολές, αφιερώματα κ.ο.κ. Δεν είναι τυχαίο πως όλοι αυτοί δίνουν φέτος το κάτι παραπάνω στις διοργανώσεις τους. Το ίδιο κάνει και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, η οποία στη σχετική συνέντευξη Τύπου, ανακοίνωσε όχι μία αλλά τρεις διαφορετικές δράσεις με αφορμή την επερχόμενη έναρξη του 12ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας.

«Η περίοδος της προετοιμασίας του φεστιβάλ μέσα από τη συνεχιζόμενη πανδημία, την κλιματική κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία επανέφερε τον προβληματισμό για τον ρόλο της τέχνης σε χαλεπούς καιρούς, φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο την αίσθηση του τραγικού στην Ευρώπη», σημείωσε η πρόεδρος της Ταινιοθήκης, Μαρία Κομνηνού, πριν δώσει τον λόγο στη γενική διευθύντρια Ηλέκτρα Βενάκη, η οποία παρουσίασε ένα πλούσιο φεστιβαλικό πρόγραμμα διάρκειας τριών εβδομάδων (26/5-15/6).

Συνολικά 110 ταινίες θα προβληθούν στο φετινό φεστιβάλ, με εναρκτήρια τις «Ροδακινιές του Αλκαράς» της Κάρλα Σιμόν, η οποία απέσπασε τη Χρυσή Αρκτο στην τελευταία Μπερλινάλε. Οπως πάντα, υπάρχει το διεθνές διαγωνιστικό με 9 φιλμ, αλλά και ξεχωριστά τμήματα, συν οι καθιερωμένες ειδικές προβολές. Στην πιο σημαντική από αυτές, ο σπουδαίος Λαβ Ντίαζ θα παρουσιάσει ο ίδιος τη νέα του ταινία «Η ιστορία του Χα», σε πανελλήνια πρεμιέρα.

Ο επίκαιρος χαρακτήρας της διοργάνωσης, πάντως, καθρεφτίζεται κυρίως στα αφιερώματα: «Με τον φακό των γυναικών», εκεί όπου μια σειρά σημαντικές διευθύντριες φωτογραφίας, ξένες και Ελληνίδες, θα μας γνωρίσουν το έργο τους, παίρνοντας ταυτόχρονα μέρος σε στρογγυλά τραπέζια και παραδίδοντας masterclasses. Αφιέρωμα και στον «πάπα» του αμερικανικού αβάν-γκαρντ, Γιόνας Μέκας, καλλιτέχνη εξαιρετικά πολυσχιδή, ο οποίος υπήρξε, μεταξύ άλλων, συνεργάτης του Αντι Γουόρχολ, του Τζον Λένον και του Σαλβαδόρ Νταλί.

Όπως είπαμε, βέβαια, τα νέα της Ταινιοθήκης δεν αφορούν μόνο το φεστιβάλ. Στις 9 Ιουνίου εγκαινιάζεται η έκθεση «Μαγικές εικόνες», σε επιμέλεια της καθηγήτριας της ΑΣΚΤ Αφροδίτης Λίτη. Εκτός από σημαντική συλλογή αντικειμένων του κινηματογράφου –από πρώιμες μηχανές προβολής και κάμερες μέχρι μουβιόλες και τραπέζια μοντάζ–, η έκθεση, όπως ειπώθηκε, «αποτελεί προάγγελο της λειτουργίας του Μουσείου Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης».

Τέλος, το Έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη (100 χρόνια από τη γέννησή του) γίνεται αφορμή για να φωτιστεί το συχνά λησμονημένο κινηματογραφικό έργο του σπουδαίου συγγραφέα, ο οποίος μεταξύ άλλων έχει υπογράψει σενάρια ταινιών όπως η «Στέλλα» του Κακογιάννη και ο «Δράκος» του Κούνδουρου. Από τις 23-28 Ιουνίου ο θερινός κινηματογράφος Λαΐς θα φιλοξενήσει αρκετές από αυτές τις ταινίες, ανάμεσά τους και το «Κανόνι και το αηδόνι», το οποίο έχει σκηνοθετήσει ο ίδιος ο Καμπανέλλης.

Αιμίλιος Χαρμπής-kathimerini.gr