ΕΛΛΑΔΑ

Πανελλήνιος Ψηφιακός Μαθητικός Διαγωνισμός «Hack the Art: Γιανούλης Χαλεπάς»

Πανελλήνιος Ψηφιακός Μαθητικός Διαγωνισμός «Hack the Art: Γιανούλης Χαλεπάς»

Την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κόσμο της γλυπτικής, να δημιουργήσουν ψηφιακά έργα με έμπνευση από τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Έλληνα γλύπτη, Γιανούλη Χαλεπά, και να διεκδικήσουν έπαθλα και εξοπλισμό για το σχολείο τους θα έχουν οι μαθητές και οι μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων που θα συμμετάσχουν στον Πανελλήνιο Ψηφιακό Μαθητικό Διαγωνισμό «Hack the Art: Γιανούλης Χαλεπάς», που διοργανώνει το Ίδρυμα Ωνάση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιαννούλης Χαλεπάς – Μια νέα συλλογική έκδοση για τον εμβληματικό Έλληνα γλύπτη

«Ο στόχος του φετινού Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού με τίτλο Hack the Art: Γιανούλης Χαλεπάς, είναι να αναδείξει τη μυθιστορηματική ζωή και το σπουδαίο έργο του μεγάλου Έλληνα γλύπτη και να παρακινήσει τη νέα γενιά να προσεγγίσει τα δεδομένα αυτά δημιουργικά, με τη βοήθεια νέων τεχνολογικών εργαλείων και καινοτόμων διαδικτυακών εφαρμογών», σημείωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Έφη Ν. Τσιότσιου, εκτελεστική διευθύντρια & διευθύντρια Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση.

Οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν την έμπνευση σε σχέδια, εκμαγεία, αριστουργηματικά γλυπτά, προσωπικά αντικείμενα, κατάστιχα και σπάνιο αρχειακό υλικό, τα οποία ανήκουν στην πλούσια συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, του Τελλόγλειου Ιδρύματος, της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, του Ιδρύματος Τηνιακού Πολιτισμού και του Πνευματικού Κέντρου Πανόρμου του Δήμου Τήνου.

Η κάθε ομάδα θα κληθεί να επιλέξει ένα ή περισσότερα έργα τέχνης, να τα συνδέσει με ιστορικά γεγονότα και εν τέλει να δημιουργήσει και να καταθέσει το δικό της ψηφιακό έργο στις κατηγορίες AR (επαυξημένης πραγματικότητας), VR (εικονικής πραγματικότητας), ψηφιακής αφήγησης (video ή animated video έως 5 λεπτά) και τρισδιάστατου ψηφιακού παιχνιδιού (3D Video Game) γνώσεων.

Ο διαγωνισμός μπορεί να γίνει αφορμή, σύμφωνα με την κ. Τσιότσιου, για να ξεδιπλώσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί τη δημιουργικότητά τους και να αφιερώσουν χρόνο σε μια διεπιστημονική δραστηριότητα που συνδυάζει διαφορετικά γνωστικά πεδία και ικανότητες.

«Μέσα από αυτή την εμπειρία οι μαθητές τελικά απέκτησαν δεξιότητες που θα τους συντροφεύουν εφεξής στην υπόλοιπη εκπαιδευτική και κατόπιν επαγγελματική πορεία τους. Από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί αναπροσάρμοσαν τον τρόπο διδασκαλίας τους, αλλά και τη σχέση με τους μαθητές τους, αφού χρειάστηκε να λειτουργήσουν περισσότερο ως μέντορες και συντονιστές, παρά ως αναμεταδότες της γνώσης, υπερβαίνοντας τους περιορισμούς που θέτουν η τάξη και το αναλυτικό πρόγραμμα», σχολίασε.

Επιμένοντας ψηφιακά

«Όλα ξεκίνησαν με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Hack the Map το 2018, ως μια σειρά δια ζώσης ψηφιακών εργαστηρίων με ελεύθερη είσοδο, με στόχο την εξοικείωση εφήβων με τη χρήση εργαλείων νέας τεχνολογίας, αξιοποιώντας το ψηφιακό υλικό των συλλογών βιβλίων και αρχείων της Ωνασείου Βιβλιοθήκης και προσφέροντας παράλληλα, πολλές ευκαιρίες για την εφαρμογή της δημιουργικής μάθησης στη διδακτική πράξη», εξήγησε η κ. Τσιότσιου.

«Η πρωτοβουλία αυτή σταδιακά μετασχηματίστηκε σε μια από τις πιο καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις, λαμβάνοντας από το 2020 και μετά, τη μορφή Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού. Έκτοτε διεξάγεται εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, με διαφορετική θεματική κάθε χρόνο», ανέφερε.

Παρά το γεγονός ότι τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας δεν υπάρχουν πια, ο διαγωνισμός εξακολουθεί να είναι ψηφιακός.

«Επιμένουμε διαδικτυακά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα online προγράμματα είναι πολύ πιο προσιτά σε σχολικές μονάδες που βρίσκονται εκτός Αττικής ή και εκτός Ελλάδος, δίνοντας την ευκαιρία για ισότιμη συμμετοχή σε ομάδες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες, ακριτικές περιοχές ή ακόμα και σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού. Επιπλέον, οι ψηφιακές εκπαιδευτικές δράσεις ενισχύουν την συμπερίληψη, δίνουν ανεξαρτησία και ευελιξία, προσφέρουν ίσες ευκαιρίες, δίκαιη μεταχείριση αλλά ταυτόχρονα και μια ελευθερία ως προς το χρόνο εμπλοκής. Οι δυνατότητες αυτές αξιοποιούνται από τους επικεφαλής εκπαιδευτικούς και τις ομάδες τους, επιτρέποντας την αυτορρύθμιση, λειτουργώντας “αποσυμπιεστικά” και οδηγώντας στα μέγιστα ποιοτικά αποτελέσματα», τόνισε.

Ο Χαλεπάς, παράδειγμα ανατροπής της μοίρας και του πεπρωμένου

Αφορμή για την επιλογή του φετινού θέματος αποτέλεσαν από τη μία τα σπουδαία γλυπτά και σχέδια που θησαυρίζονται στη συλλογή των έργων τέχνης του Ιδρύματος Ωνάση και από την άλλη, η διοργάνωση σχετικής έκθεσης που προγραμματίζεται στην Αθήνα, τον Μάρτιο του 2023 από το Onassis Culture.

«Ο Γιανούλης Χαλεπάς αποτελεί μια εξέχουσα καλλιτεχνική προσωπικότητα του οποίου η συγκλονιστική ιστορία ζωής, αποτελεί παράδειγμα ανατροπής της μοίρας και του πεπρωμένου, επιστρέφοντας δημιουργικά μέσω της τέχνης, αποπνέοντας αισιοδοξία και ελπίδα για την επίτευξη μελλοντικών στόχων», τόνισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκτελεστική διευθύντρια & διευθύντρια Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση.

Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός «Hack the Art: Γιανούλης Χαλεπάς» απευθύνεται σε ομάδες μαθητών/τριών που ανήκουν σε δημόσιες ή ιδιωτικές σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλης της Ελλάδας και του εξωτερικού. Ειδική μνεία αξίζει να γίνει στο ότι ο διαγωνισμός απευθύνεται εξίσου στους μαθητές και τις μαθήτριες των Ειδικών Σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

«Σκοπός όλων των εκπαιδευτικών δράσεων που σχεδιάζουμε είναι η συμπερίληψη και η διασφάλιση της μέγιστης δυνατής πρόσβασης από όλους όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν», τόνισε η κ. Τσιότσιου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και συνέχισε: «Εξαρχής λοιπόν η πρόβλεψη ήταν η προώθηση των ίσων ευκαιριών χωρίς καμία διάκριση και χωρίς αποκλεισμούς. Αποτελεί δε, ιδιαίτερη ικανοποίηση για εμάς το γεγονός ότι καταφέρνουν να βραβευθούν σε τέτοιου είδους απαιτητικές εκπαιδευτικές δράσεις, σχολικές ομάδες ειδικών σχολείων, οι οποίες συμμετέχουν ακριβώς με τους ίδιους όρους όπως και τα υπόλοιπα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής δράσης, όλοι μπορούν να συμμετέχουν στον βαθμό που μπορούν με ίση πρόσβαση στην απαραίτητη πληροφορία και στα ψηφιακά εργαλεία. «Η συμμετοχή στο διαγωνισμό και η ενασχόληση με τη δημιουργία ψηφιακών έργων, προωθούν την ισότιμη καθολική πρόσβαση σε ίδιες ευκαιρίες με ένα κοινό στόχο: την πλήρη ένταξη», επεσήμανε η κ. Τσιότσιου.

Τα έπαθλα

Οι νικητήριες ομάδες θα λάβουν ως βραβεία, χορηγίες για αγορά τεχνικού εξοπλισμού για τις σχολικές μονάδες στις οποίες ανήκουν.

  1. Βραβείο κατηγορίας Εικονικής Πραγματικότητας (VR): 1.500 ευρώ σε τεχνικό/οπτικοακουστικό εξοπλισμό.

  2. Βραβείο κατηγορίας Επαυξημένης Πραγματικότητας (AR): 1.500 ευρώ σε τεχνικό/οπτικοακουστικό εξοπλισμό.

  3. Βραβείο κατηγορίας Ψηφιακής Αφήγησης: 1.500 ευρώ σε τεχνικό/οπτικοακουστικό εξοπλισμό.

  4. Βραβείο κατηγορίας Τρισδιάστατου Ψηφιακού Παιχνιδιού (3D Video Game): 1.500 ευρώ σε τεχνικό/οπτικοακουστικό εξοπλισμό

Περισσότερες πληροφορίες

Τελική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων/ψηφιακών προτάσεων στην Α’ φάση του διαγωνισμού είναι η Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023.

Η εκπαιδευτική δράση έχει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και βρίσκεται υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας του Υπουργείου Εξωτερικών.

Αιτήσεις συμμετοχής στον σύνδεσμο: https://form.jotform.com/222712740855355

Υποστηρικτικό υλικό δράσης: https://classroom.onassis.org/course/index.php?categoryid=12