ΕΛΛΑΔΑ

Βρίζουν, κορνάρουν, τρέχουν – Οργή στους ελληνικούς δρόμους

Βρίζουν, κορνάρουν, τρέχουν – Οργή στους ελληνικούς δρόμους

Βρίζουν, κορνάρουν άσκοπα, τρέχουν – ενίοτε και υπό την επήρεια αλκοόλ -, ξεχνούν να βάλουν τη ζώνη ασφαλείας τους, κατεβαίνουν από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστούν με τους άλλους οδηγούς, μιλούν στο τηλέφωνο κρατώντας το τιμόνι. Κάπως έτσι συμπεριφέρονται οι Έλληνες οδηγοί στον δρόμο, μολονότι ένας μεγάλος αριθμός έχει – για κάποιον άγνωστο λόγο – την πεποίθηση πως η συμπεριφορά του είναι υποδειγματική και πως συνήθως «φταίνε οι άλλοι» για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζει στον δρόμο.

Εάν εστιάσουμε μάλιστα στη συμπεριφορά νέων οδηγών, τότε δεν είναι λίγοι όσοι, παραδέχονται πως στέλνουν SMS ενώ οδηγούν ή όσοι λένε πως είχαν κάποιο ατύχημα γιατί… τους πήρε ο ύπνος στον δρόμο.

Ένα μικρό αλλά υπαρκτό ποσοστό νέων οδηγών, παίρνει το τιμόνι ακόμη και όταν βρίσκεται σε μία περίεργη κατάσταση «ευφορίας», έχοντας δηλαδή πρώτα καπνίσει κάνναβη.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 13ου βαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση που διενήργησε το Ινστιτούτο Ipsos σε δείγμα 12.400 ατόμων το διάστημα 20 Φεβρουαρίου – 9 Μαρτίου, και δημοσιοποιεί το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes, οι Έλληνες οδηγοί χάνουν στον δρόμο τους καλούς τρόπους και την ψυχραιμία τους, με το 63% να αναγνωρίζει πως βρίζει τους άλλους οδηγούς.

Μετά τους Γάλλους, οι Έλληνες συγκεντρώνουν το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στην ετήσια έρευνα. Εξι στους 10 Έλληνες οδηγοί κορνάρουν άσκοπα τους οδηγούς που τους εκνευρίζουν (50% οι Ευρωπαίοι) ενώ σχεδόν 3 στους 10, ήτοι το 24% έχει βγει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό (22% των Ευρωπαίων οδηγών κάνει το ίδιο).

Οι ελληνικοί δρόμοι καθώς και η άναρχη στάθμευση οχημάτων, είναι η δικαιολογία τους για την οξύθυμη αντίδραση.

Οι Έλληνες και κυρίως οι νεαροί οδηγοί δυσκολεύονται να αποχωριστούν το κινητό τους ακόμη και όταν οδηγούν, συνήθεια που αποτελεί μία από τις βασικότερες αιτίες για την πρόκληση ατυχημάτων. Σχεδόν όλοι, ήτοι το 84% των Ελλήνων οδηγών – έναντι 76% των Ευρωπαίων – χρησιμοποιούν smartphone ή προγραμματίζουν το GPS ενώ οδηγούν, ενώ σχεδόν 8 στους 10 δηλώνουν πως τηλεφωνούν την ώρα που οδηγούν.

Σε ό,τι αφορά τους νέους οδηγούς κάτω των 35 ετών, το 64% τηλεφωνεί κατά την οδήγηση χρησιμοποιώντας το σύστημα Bluetooth, το 35% παραδέχεται πως στέλνει ή διαβάζει SMS ενώ, ένα μικρό ποσοστό, της τάξεως του 10% βλέπει ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί.

Σχεδόν 3 στους 10 Έλληνες αλλά και Ευρωπαίους οδηγούς έχουν την εντύπωση πως έχουν αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι ενώ το 14% των Ελλήνων είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα επειδή κοιμήθηκαν. Ακόμη, 1 στους 2 αναγνωρίζει πως το «μυαλό του ταξιδεύει» όταν οδηγεί ενώ, παρά την κούρασή του, το 44% δηλώνει πως συνεχίζει υποχρεωτικά να οδηγεί.

Βέβαια, η έρευνα δείχνει πως για την αντιμετώπιση του ύπνου οι οδηγοί έχουν αναπτύξει φίλτρα προστασίας.

Το 85% των Ελλήνων οδηγών μεταθέτει την ώρα αναχώρησης όταν νιώθει κουρασμένο, ενώ το 76% δίνει το τιμόνι σε κάποιον άλλο κατά την διάρκεια της διαδρομής εάν και εφόσον αυτό είναι εφικτό.

Το 9% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης (έναντι 7% στην Ευρώπη) ενώ το 15% δηλώνει ότι έχει ήδη εμπλακεί ή έχει κινδυνέψει να εμπλακεί σε ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ.

Τέλος, ένα μικρό αλλά υπαρκτό ποσοστό νέων ανδρών κάτω των 35 ετών (6%) παραδέχεται πως οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

  • 63% των Ελλήνων οδηγών βρίζει έναν άλλον οδηγό στο δρόμο. (Εμείς, οι Γάλλοι και οι Γερμανοί έχουμε τα υψηλότερα ποσοστά)
  • 60% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τον εκνευρίζουν
  • 79% ξεπερνά κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας
  • 24% (22% στην Ευρώπη) κατεβαίνει από το αμάξι για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό
  • 44% δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει την ζώνη ασφαλείας (έναντι 22% των Ευρωπαίων)
  • 84% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί
  • 76% δηλώνει ότι τηλεφωνεί όταν είναι στο τιμόνι
  • 24% είχαν, ή παραλίγο να έχουν ατύχημα, γιατί τους πήρε ο ύπνος στο τιμόνι

Δέσποινα Κόντη-kathimerini.gr