ΖΩΗ

Έφτασε η ημέρα που ο γονιός έγινε δάσκαλος

«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μια καινούργια πραγματικότητα για όλους μας, γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Ως γονείς έχουμε χρέος απέναντι στα παιδιά μας να τα βοηθήσουμε, ώστε να βρουν μια νέα ισορροπία και να διαμορφώσουν μια νέα καθημερινότητα μέσα σε τέσσερις τοίχους», τονίζει η Αναστασία Γεραλέξη, εκπαιδευτικός σε σχολείο της βόρειας Εύβοιας.

Οι διαδικτυακές τάξεις γεμίζουν σταδιακά με μαθητές, που εργάζονται, λύνουν ασκήσεις, εμβαθύνουν στη θεωρία ή παρακολουθούν παραδόσεις μέσα από βιντεοκλήσεις ή την πλατφόρμα του υπουργείου, από το γραφείο στο υπνοδωμάτιό τους ή από το σαλόνι του σπιτιού.

Η εκπαιδευτική διαδικασία αποκτά νέα καθημερινότητα, κανόνες και απαιτήσεις. Πώς θα πρέπει να ανταποκριθούν τα παιδιά, ποιο θα πρέπει να είναι το πρόγραμμα τώρα που λείπει το καθημερινό ραντεβού στη σχολική τάξη, πώς θα πρέπει να διαχειριστούν μαθητές και γονείς τα νέα δεδομένα;

«Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μια καινούργια πραγματικότητα για όλους μας, γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές. Κανείς δεν έχει εκπαιδευθεί και ουδέποτε έχει εφαρμοστεί στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ως γονείς έχουμε χρέος απέναντι στα παιδιά μας να τα βοηθήσουμε, ώστε να βρουν μια νέα ισορροπία και να διαμορφώσουν μια νέα καθημερινότητα μέσα σε τέσσερις τοίχους», τονίζει η Αναστασία Γεραλέξη, εκπαιδευτικός σε σχολείο της βόρειας Εύβοιας. «Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει τις ιδιαιτερότητές της και δεν είναι πολύ δοκιμασμένη στις μικρές βαθμίδες εκπαίδευσης. Οπότε προσπαθώ με τους μαθητές μου να κάνουμε μικρά βήματα κάθε φορά. Κυρίως προσπαθώ να τους αναθέτω δημιουργικές εργασίες που θα καλλιεργήσουν τη φαντασία τους. Τους έχω ενημερώσει ότι μπορούν να ασχολούνται στον βαθμό που τους το επιτρέπουν οι ψηφιακές τους γνώσεις, τους δίνω εναλλακτικές λύσεις και είμαι σε επαφή μαζί τους. Τους έχω τονίσει πως δεν αξιολογούνται και πως όλα αυτά είναι προαιρετικά και βοηθητικά. Και κυρίως πως μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε και να ανταλλάσσουμε ιδέες». Σε ό,τι αφορά την εμπλοκή των γονέων, είναι ξεκάθαρη: «Το μήνυμά μου προς τους γονείς της εποχής της καραντίνας, ως εκπαιδευτικός και ως γονέας, είναι να σταθούμε στο πλάι των παιδιών μας και όχι απέναντί τους, έχοντας υπερβολικές απαιτήσεις από αυτά όσον αφορά τη μαθησιακή διαδικασία. Γονείς, οι ασκήσεις που αναρτώνται στις ψηφιακές εκπαιδευτικές πλατφόρμες απευθύνονται με αγάπη στα παιδιά σας, όχι σε εσάς τους ίδιους! Αφήστε τα παιδιά σας να κάνουν επιλογές, να λάβουν αποφάσεις, να κάνουν λάθη, να εκφραστούν».

Θα ήταν λάθος να «σχολειοποιηθεί» η σχέση γονιών και παιδιών, τονίζει και η Ειρήνη Βλαζάκη, εκπαιδευτικός σε σχολείο της Θεσσαλονίκης. «Κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι ο γονέας μπορεί να είναι και παιδαγωγός, άλλοι ότι οι εκπαιδευτικοί είναι επιστήμονες και γνώστες του αντικειμένου και δεν αντικαθίστανται. Η απάντηση είναι στη μέση. Ο γονιός έχει λόγο στο πώς διαπαιδαγωγείται το παιδί του και θα αναλάβει να το βοηθήσει, δεν είναι ρεαλιστικό να του ζητάμε να απέχει. Δεν είναι κακό να πάρει ο γονιός πρωτοβουλία και να αναζητήσει κι άλλες πηγές γνώσεις, αλλά καλό θα ήταν να μη σχολειοποιηθεί η σχέση γονιού και παιδιού. Δεν μπορεί ο γονιός να πάρει τον ρόλο του δασκάλου ξαφνικά» επισημαίνει και συμβουλεύει τους γονείς να ενθαρρύνουν τα παιδιά να έχουν πρόγραμμα, όχι αναφορικά με το πόσες ώρες την ημέρα θα εργάζονται αλλά με τον όγκο της δουλειάς που θέλουν να ολοκληρώνουν καθημερινά. Θεωρεί, δε, ότι είναι ιδανική ευκαιρία για να συζητήσει κανείς με τα παιδιά ότι «μαθαίνουμε για εμάς και ότι η γνώση έχει αξία από μόνη της, όχι για να είσαι καλός στο σχολείο ή για να παίρνεις το μπράβο της δασκάλας, αλλά για να γίνεσαι εσύ καλύτερος. Ο γονιός θα πρέπει να εμπνεύσει το παιδί του και να οραματιστεί το παιδί τον εαυτό του ως ένα υποκείμενο γνώσης».

Δραστηριότητες εκτός μαθημάτων

Υπέρμαχος του προγράμματος και της οργάνωσης είναι η Σοφία Πετρακοπούλου, καθηγήτρια αγγλικών σε λύκειο των Μελισσίων, η οποία προτείνει δραστηριότητες που θα γεμίσουν δημιουργικά τη μέρα των παιδιών, όπως η ανάγνωση βιβλίων, τα επιτραπέζια παιχνίδια, η παρακολούθηση ταινιών και θεατρικών παραστάσεων, οι κατασκευές, η ενασχόληση με τη μαγειρική, παράλληλα με τη μελέτη. «Στην πλατφόρμα του e-class δεν έχω ανεβάσει μόνο στεγνές ασκήσεις γραμματικής και λεξιλογίου, αλλά και λογοτεχνικά βιβλία, ταινίες και βιντεάκια. Στην ερώτησή τους “κυρία, μέχρι πότε θέλετε να σας έχουμε στείλει τις ασκήσεις;”, η απάντησή μου ήταν “όποτε βρείτε χρόνο”. Θέλω να γίνουν υπεύθυνα άτομα, να μάθουν να διαχειρίζονται σωστά τον χρόνο τους. Το πόσοι από αυτούς θα “αδράξουν την ευκαιρία”, εξαρτάται από τους ίδιους και τις προτεραιότητες που θέτουν στη ζωή τους. Στο εισαγωγικό μήνυμα που τους καλωσόριζα στην πλατφόρμα τους έγραψα πως είναι ευκαιρία να ανακαλύψουν τα κρυμμένα ή ξεχασμένα τους ταλέντα, όπως στη ζωγραφική, στη συγγραφή ποιημάτων ή ιστοριών, τραγουδιών ή μουσικής, αλλά ακόμα και να κάνουν μια ενδοσκόπηση, να ανακαλύψουν τον εαυτό τους».

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ-kathimerini.gr