ΕΛΛΑΔΑ

Έρχεται πενταετία δύσκολων προκλήσεων για τον ελληνικό τουρισμό

Σε μια νέα «πίστα» πρέπει να περάσει ο Ελληνικός τουρισμός καθώς τα συνεχόμενα ρεκόρ που κατέγραψε την τελευταία πενταετία ο Ελληνικός τουρισμός φαίνεται ότι θα είναι ο κανόνας το επόμενο διάστημα.

Η ολική επαναφορά των ανταγωνιστικών αγορών της Ανατολικής Μεσογείου, το Brexit αποτελούν αναμφισβήτητα μεγάλα ζητήματα που θα κυριαρχήσουν. Ωστόσο το μείζον είναι το πώς η Ελληνική τουριστική βιομηχανία, αλλά και πώς η πολιτεία που χαράσσει τη στρατηγική και το πλαίσιο θα απαντήσει σύγχρονες μεγάλες προκλήσεις, που δεν είναι άλλες από τις υποδομές, τις απαιτούμενες επενδύσεις, την οικονομία διαμοιρασμού αλλά και την ψηφιακοποίηση.

Δεν είναι τυχαίο ότι παρουσιάζοντας, το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (2nd International Hospitality Forum) που διοργανώνει το ΞΕΕ στις 24 Νοεμβρίου στο πλαίσιο του έκθεσης Xenia, ο Α. Βασιλικός εκτίμησε πως «η πενταετία που πέρασε δεν θα μοιάζει σε τίποτα με την πενταετία που έρχεται για τον ελληνικό τουρισμό».

Μάλιστα τα ΞΕΕ επέλεξε να βάλει ως κεντρικά θέματα ανάλυσης από διεθνούς εμβέλειας ομιλητές τις μεγάλες προκλήσεις αυτές. Ειδικά η χρήση των νέων τεχνολογιών για τη μικρή κλίμακα που είναι και η κυρίαρχη στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά αναμένεται να είναι βαρόμετρο για την επιβίωσή της.

Πέρα από το μέλλον που έρχεται και αφορά τα δίκτυα, την ψηφιακή λειτουργία των επιχειρήσεων η ελληνική ξενοδοχεία και ο ελληνικός τουρισμός αναμένεται να βρεθεί αντιμέτωπος με σκληρές προκλήσεις τιμών, λόγω της επιστροφής της Τουρκίας και των αγορών της Αφρικής. Αυτό θα βάλει σε μέγγενη τις επιχειρήσεις που ήδη βλέπουν την υπερφορλόγηση αλλά και το Airbnb να ψαλιδίζει τα έσοδά τους.

Και παρά το γεγονός ότι το Υπ. Τουρισμού προβλέπει μια καλή χρονιά και το 2019 αλλά και τα μηνύματα από την τουριστική έκθεση World Travel Market είναι θετικά ο κλάδος έχει απλώσει «αντένες» για να δει πώς θα διαχειριστεί ένα ενδεχόμενο γύρισμα της αγοράς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Α. Βασιλικός τόνισε την Τρίτη ότι αν και στιγμής, δεν υπάρχουν ανησυχητικά μηνύματα για την Ελλάδα, ειδικά από την αγορά της Βρετανίας σημείωσε: «Το γεγονός πως δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ανησυχητικά μηνύματα για την Ελλάδα δεν σημαίνει πως θα έχουμε ένα καλό 2019».

Άλλωστε είναι νωπές οι μνήμες από την «προσγείωση» φέτος στα μέσα του καλοκαιριού όταν όλοι περίμεναν καλές τιμές και υψηλές πληρότητες λόγω της δυναμικής εισόδου της Τουρκίας με τιμές «κοψοχρονιάς».

Στο ίδιο κλίμα είναι για το 2019 και ο εκ των επιτίμων προέδρων του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης. Σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter στις 10 Νοεμβρίου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Μετά το World Travel Market παραμένω επιφυλακτικός για το 2019. Το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα επιδεινώνεται, η Τουρκία ανακάμπτει ραγδαία, ένα κακό Brexit είναι πιθανό. Η Ελλάδα, για να κρατήσει δυναμική, πρέπει να μειώσει τη φορολογία άμεσα π.χ. σε ΦΠΑ εστίασης αντί να εφησυχάζει».

Στις φωνές αυτές θα πρέπει να προστεθεί και μια συνολική αποτίμηση από το Σύνδεσμο Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Κρήτης, με έδρα τα Χανιά, έναν από τους πλέον ανερχόμενους προορισμούς στη χώρα. Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος τονίζει ότι:

«Αναμφισβήτητα, η εξαιρετική πορεία της τουριστικής κίνησης στα Χανιά τη σεζόν που λήγει, γεμίζει ενθουσιασμό τον τοπικό κλάδο, δημιουργεί τη βάση για νέες ανοδικές προσδοκίες, αναδεικνύει, ωστόσο μια σειρά ζητημάτων που αποτελούν προϋποθέσεις για τη διατηρησιμότητα της θετικής πορείας. Αυτές είναι και οι βασικές προκλήσεις για την οικονομία της φιλοξενίας που δίνει χιλιάδες θέσεις εργασίας στο νομό, αλλά και εισφέρει σημαντικά στην τοπική κι εθνική οικονομία. Άλλωστε τα Χανιά είναι ο πλέον δυναμικά αναπτυσσόμενος προορισμός στη χώρα.

Η διατηρησιμότητα, λοιπόν, της τουριστικής ανάπτυξης του Νομού Χανίων και της Δυτικής Κρήτης, δεν αφορά μόνο μια επίπεδη ανάγνωση της ανοδικής καμπύλης, αλλά περισσότερο ποιοτικές παραμέτρους, που θα κάνουν πιο στιβαρή και ανταγωνιστική την τουριστική βιομηχανία στην περιοχή μας, τώρα που οι γειτονικές ανταγωνιστικές αγορές φαίνεται να ανοίγουν. Γι αυτό χρέος όλων μας είναι να θωρακίσουμε το διαθέσιμο προϊόν και να ετοιμαστούμε τώρα που υπάρχουν πόροι και αναπτυσσόμενες δυναμικές».

Γιώργος Αλεξάκης-reporter.gr